torsdag 18. november 2010

Sjokoladekonfekt med karamellfyll




Ingredienser:
150 g sjokolade (mørk eller lys)

12 stk Extra Delight, caramel & chocolate
3/4 dl fløte


Fremgangsmåte:
Start med karamellfyllet. Ha sukkertøy og fløte i en kjele og smelt sukkertøyene under svak varme. Rør løs sukkertøyene fra bunnen av kjelen innimellom.
Når sukkertøyet er helt oppløst koker du opp massen og lar det småkoke til det har tyknet litt, ca 15 minutter.
Avkjøl litt og hell deretter massen i en brødpose. Avkjøl helt.

Smelt sjokoladen over vannbad til den så vidt har smeltet, den skal ikke være helt rennete.
Ta den smeltede sjokoladen vekk av varmen og fordel ca en halv teskje smeltet sjokolade i 12 konfektformer. Pensle sjokoladen over bunnen og sidene.
Avkjøl formene i kjøleskapet i ca 30 minutter. Pensle så et nytt lag sjokolade i formene (varm om nødvendig sjokoladen opp igjen), og avkjøl dem i nye 30 minutter.

Klipp av et hjørne på brødposen med karamellfyll og fordel fyllet i formene.
Lukk formene med smeltet sjokolade ved hjelp av en skje. Bank formene lett mot underlaget så overflaten blir jevn.
Sett konfektene i kjøleskapet til de er helt stivnet. Oppbevares kjølig.

Her finner du en annen variant, med bringebærfyll.


* * *






* * *


9 kommentarer:

  1. Disse skal lages. Har kjøpt isformer på IKEA som ser ut som små kaker- ideele. Har savnet sjokolade med fyll

    SvarSlett
  2. Smart :o) Kanskje jeg snart må ta meg en tur på Ikea :o)

    SvarSlett
  3. jeg har små silikonsjokoladeformer, men hvor mye karber er det i en slik?

    SvarSlett
  4. Det kommer an på hvilken sjokolade du bruker. Lager du 12 stykker utgjør karamellfyllet ca 0,2 g pr stykk :o)

    SvarSlett
  5. Åhh så fantastisk, trodde jeg måtte kutte ut sjokolade jeg, men disse skal jeg kose meg med i helga:)

    SvarSlett
  6. Man burde vel ikke spise sjokolade hver dag, men en gang i blant synes jeg man kan unne seg det, om man har lyst på :o)

    SvarSlett
  7. For en fantastisk idé å lage dette fyllet! Jeg gleder meg til å prøve denne og andre av dine spennende oppskrifter!
    Bloggen din er for øvrig både herlig lesestoff, og nydelig å se på. Takk for at du deler! :-)

    SvarSlett
  8. Ann-Kristin: Fyllet ble veldig godt, men dessverre har det blitt vanskeligere å finne disse dropsene nå :o(

    SvarSlett
  9. Gunn Rokstad Børnes3. august 2011 kl. 21:29

    disse dropsene er desverre tatt ut av produksjon, er det noen som har tips til gode erstatninger? kjenner ikke til disse driopsene men er de med flytende fyll i?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...